torstai 18. helmikuuta 2016

Tuntisuunnitelma; siirtymiä ja kiemurauraa

Tällä tunnilla keskitytään tekemään siirtymiä. Siirtymät ovat siitä kinkkinen juttu että niitä tulee väkisinkin tehtyä ihan joka ratsastuskerralla, mutta ihan aina ei niihin tule kiinnitettyä riittävästi huomiota. Huonosti tehdyt siirtymät aiheuttavat hevosen etupainoisuutta, kiireisyyttä ja jännittyneisyyttä, kun taas hyvin ratsastetut siirtymät lisäävät takaosan aktiivisuutta, askeleen lennokkuutta ja hevosen rentoutta. Blogin ensimmäisissä postauksissa olen paasannut siirtymien tärkeydestä, käy ihmeessä lukemassa tämä tuntisuunnitelma ja täältä siirtymien syvimmästä olemuksesta. 

Kuten aiemmissa postauksissa olen maininnutkin, siirtymät ovat juuri niin hyviä kuin siirtymää edeltävä askellaji. Tällä tarkoitan sitä että hyvästä käynnistä tulee aina hyvä siirtymä raviin, hyvästä ravista tulee aina hyvä laukka ja niin edelleen. Jos siis hevonen on käynnissä jännittynyt ja sen askel on lyhyttä, tulee ravisiirtymästäkin jännittynyt ja askeleesta kiireinen. Joudut siis ratsastamaan siirtymän jälkeen pitkän matkan ennen kuin ravi on siinä kunnossa että voit tehdä siinä jonkun tehtävän, ja tämähän tulee äärimmäisen kalliiksi esimerkiksi kouluradalla jossa sitä aikaa tehtävien välillä ei ole paljoa. Samoin puutteellisella eteenpäinpyrkimyksellä kävelevä hevonen tulee ravisiirtymässä raskaaksi kädelle koska kaikki paino on etuosalla, ja joudut taas ratsastamaan hevosta voimakkaalla pohkeella heti ensimmäisistä raviaskelista lähtien jotta saat ravin edes ylläpidettyä. Samat periaatteet koskevat kaikkia siirtymiä, niin askellajeista hitaampaan kuin nopeampaankin, joten pidäthän aina huolta että askellaji josta olet siirtymää tekemässä on parasta mahdollista!

Mennäänpä sitten itse asiaan, eli tuntisuunnitelmaan. Alkukäyntien jälkeen ota ohjat tuntumalle ja aloita ratsastamalla hevosta pääty-ympyrällä, pitäen taivutus hyvin loivana, oikeastaan voi jopa riittää että hevonen on asettuneena sisällepäin, ja ulkopohkeesi on hieman satulavyön takana huolehtimassa takaosasta, sen kummempaa taivuttamista ei tässä nyt tarvita. Ratsasta muuten aivan normaalissa käynnissä, huolehtien että hevonen liikkuu aktiivisella moottorilla eteenpäin, mutta ota aina ympyrän avoimelle sivulle tempon hidastus, siten että hevonen käytännössä "hiipii", tai ehkä oikeammin kysyy ratsastajalta jokaisella askeleella "pysähdytäänkö vai kävelläänkö?" jotta voit olla varma että hallitset hevosen jokaisen askeleen. Ratsasta temponhidastus sekä tiivistämällä istuntaa että kevyesti pidättämällä ohjalla. Kun avoin sivu päättyy, kevennä pidättävää ohjasotetta ja "avaa" istuntaasi jotta hevonen pääsee taas kävelemään omaa, pitkää käyntiään. Toista temponhidastus kolmen kierroksen ajan ja vaihda sen jälkeen ympyrällä suuntaa ja toista sama toisessa kierroksessa. Tällä harjoituksella haetaan hevoselle herkkyyttä kuunnella ratsastajan istunnan ja ohjan apuja, ja ratsastajaa muistutetaan istunnalla ratsastamisen tärkeydestä. Kun olet työskennellyt kumpaankin suuntaan muutaman kierroksen ajan, voit jatkaa käynnissä uraa pitkin.

Uralla lähdetään ratsastamaan lävistäjiä siten että joka kierroksella ratsastetaan koko rataa leikkaa, eli ratsastetaan "kahdeksikkoa". Lävistäjät ratsastetaan aina harjoitusravissa, muuten pysytään käynnissä. Tässä päästään ensimmäiseen huolellisuutta vaativaan asiaan jonka avulla siirtymistä saadaan jo näin aikaisessa vaiheessa mahdollisimman hyviä, nimittäin kulmien ja käännösten ratsastamiseen! Muista siis ratsastaa kentän jokainen kulma huolellisesti, hevonen saa jopa koota itseään hieman kulmissa jolloin se ottaa hieman enemmän painoa takaosalleen ja tästä siirtymä tulee onnistumaan erityisen hyvin. Kulmien lisäksi käännös lävistäjälle tulee suorittaa ihan yhtä huolellisesti kuin kulmat, ja tämän käännöksen jälkeen suoristus ja heti suoristuksesta siirtymä raviin. Jos olet ratsastanut käännöksen hyvin, tulee siirtymästäkin sujuva ja hevosen ravi on heti ensimmäisistä askeleista lähtien voimakasta ja tahdikasta.
Ratsasta lävistäjä harjoitusravissa, ja siirrä hevonen käyntiin muutama askel ennen lävistäjän loppua. Muista pitää pohkeet hevosen kyljen lähellä koko siirtymän ajan, jotta hevonen polkee ravia aktiivisesti loppuun asti, ja kun pidätät ohjalla siirtymässä, muista hellittää pidäte juuri kun tunnet että hevonen on ottamassa ensimmäistä käyntiaskelta. Näin ollen hevonen saa ikäänkuin "rauhassa" siirtyä käyntiin, eikä jännity liian pitkästä pidätteestä. Heti siirtymän jälkeen on taas tulossa kulma, jossa hevonen joutuu vähän kokoamaan itseään, joten jo senkin takia on tärkeää saada aikaiseksi rento käynti heti siirtymästä. Mikäli jommalla kummalla lävistäjällä havaitset että hevonen reagoi pidätteeseen huonommin kuin toisella lävistäjällä (eli siirtymä ikäänkuin venyy pidemmäksi) on se usein seurausta ratsukon vinoudesta. Kun hevonen suoristuu molempien ohjien ja pohkeiden väliin, paranee siirtymäkin!
Kun olet ratsastanut muutaman kierroksen ajan lävistäjiä harjoitusravissa, työskentele vähän aikaa suoralla uralla ratsastaen kevyessä ravissa molempiin suuntiin. Kevyen ravin jälkeen anna hevosen hetki kävellä vapaalla ohjalla. Tämän jälkeen jatka taas lävistäjäharjoitusta siten että lävistäjän keskellä käy muutaman askeleen ajan käynnissä. Mieluummin 1 kuin 5 askelta! Tässä haetaan juuri sitä voimaa takapäähän ja reaktionopeutta ratsastajan apuihin. Tässä jos missä on tärkeää että ratsastaja malttaa hellittää pidätteen ajoissa (eli heti kun tuntuu että hevonen on ottamassa ensimmäistä käyntiaskelta) ja heti tämän jälkeen ratsastajan pitää jo pohkeella ratsastaa ravia. Parhaiten tämä harjoitus on onnistunut kun hevonen ikäänkuin "kyykkää" lähes käyntiin, mutta polkeekin siitä heti voimakkaalla takaosalla uudestaan raviin! Tämä harjoitus on hevoselle todella raskas, joten tee muutama lävistäjä ja anna sen jälkeen hevosen kävellä hetki vapaalla ohjalla.

Tämän jälkeen jatketaan siirtymillä käyttäen hyödyksi kolmekaarista kiemurauraa radan poikki. Nyt päästään hieman taas asettamaan ja taivuttamaankin hevosta, aina kaaren mukaisesti. Tähän lisätään siirtymät aina kaarteiden välisellä suoralla.Siirtymiä voit vaihdella ihan mielesi mukaan, mutta seuraile vähän hevosesi reaktioita. Jos vaikuttaa siltä että hevosesi jostain syystä jännittyy liian usein toistuvista siirtymistä, (esimerkiksi siten että jokainen kaari on eri askellajissa) tasoita tilannetta ratsastamalla välillä kaksi kaarta aina samalla askellajissa huolehtien taivutuksista ja suoristuksista kaarteiden välissä, ja tee siirtymä vasta kun hevonen on taas rento. Muista että jännittyneestä askeleesta ei voi tulla hyvää siirtymää!!! Ota kiemurauralle siirtymiin myös laukka mukaan. Laukkaa voit työstää vähän pidemmälle ratsastamalla kiemurauran jälkeisen pitkän sivun laukassa ja vaikka jatkaa siitä vielä ensimmäisen kaarenkin laukassa ja tehden siirtymän raviin tai käyntiin vasta sen jälkeen.

Lisää haastetta saat ratsastamalla kiemurauran kaaret aina myötälaukassa, eli vaihda laukka aina kaarteiden välissä, joko suoraan tai lyhyen ravisiirtymän kautta.

Muista että siirtymien ratsastaminen näin intensiivisesti on hevoselle todella raskasta, joten malta lopettaa riittävän ajoissa ja verryttele hevosta vaikka rennossa laukassa kevyessä istunnassa ja kevyessä ravissa antaen hevosen venyttää itseään eteen ja alas ja sen jälkeen loppukäynnit mielellään maastossa!

Tuosta kiemurauran kaarien välisestä tiestä näkee tehtävän kaikenlaisia eri versioita, muistathan että kaarteiden välissä on tärkeää ratsastaa suoraan kohti pitkää sivua muutama metri ennen uutta kaarretta.
Yritän havainnollistaa sitä allaolevalla kuvalla:

Pliis, ratsastakaa te pyöreämmät kaarteet kuin mitä minä piirrän! Mutta tuo vinoviivalla merkitty osuus on se joka tulisi ratsastaa kohtisuoraan pitkää sivua kohti ja siinä kohdassa hevonen tulee aina suoristaa ja siinä kohdassa myös ratsastetaan tämän tuntisuunnitelman siirtymät.

Hyviä treenejä kaikille ja kohta onkin tulossa kuukauden koulurata-postaus!

Sari



2 kommenttia:

  1. Aivan mahtava blogi, harmi että löysin vasta muutama päivä sitten! Ollaan jo tehty muutama sun tuntisuunnitelman mukainen treeni ja hyvin pyyhki . Oot nostanut esiin paljon tärkeitä pointteja ihan perusratsastuksesta. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Kiitos kommentistasi, ja mikäs kiire tässä on, kiva että olet päässyt mukaan tässä vaiheessa. Blogi on onneksi "ajaton" joten kaikki postaukset odottavat täällä lukijoitaan!

      Perusratsastus on avain kaikkeen!

      Sari

      Poista