lauantai 13. elokuuta 2016

Tuntisuunnitelma; Helppo A:0 2009 tehtävät

Tällä tunnilla tehdään harjoituksia joita löytyy Helppo A:0 2009-ohjelmasta, eli tämän tuntisuunnitelman on tarkoitus tukea kuukauden koulurataa. 

Aloita alkukäyntien jälkeen ottamalla ohjat tuntumalle ja siirry ratsastamaan 1-2 metriä uran sisäpuolelle. Koska kyseisessä kouluradassa on mm. laukka pituushalkaisijalla ja siitä pysähdys, on erittäin tärkeää varmistua siitä että hevonen kulkee suorana ratsastajan valitsemalla linjalla.

Aloita ratsastamalla kulmat vähän takaosankäännösmäisesti, eli ennen kulmaa hidasta hevosen käyntiä hieman istunnalla sekä ulko-ohjalla, ja kulmassa käännä oma katseesi käännöksen suuntaan, näytä sisäohjalla suuntaa mutta suorita käännös enemmän ulkopohkeella ja -ohjalla. Ulkopohkeen tulee siirtyä hieman satulavyön taakse, jotta hevonen reagoi siihen kääntävänä apuna eikä eteenpäinvievänä. Ulko-ohja ikään kuin tukeutuu hevosen kaulaa kohti, eli ote ei ole missään nimessä voimakas, vaan enemmänkin tukeva. Aina kulman käännöksen jälkeen ratsasta hevosta sisäpohkeella pieni pätkä tempoa lisäten. Muista pitää sisäpohje satulavyön kohdalla, ettei hevonen lähde vahingossa väistämään sisäpohjetta.
Normaalisti, siis ihan oikeassa takanosankäännöksessä käyntiä tulee koota, ei hidastaa kuten tässä tehdään, mutta koska nyt on kyseessä tunnin ensimmäinen harjoitus, ei hevoselta voida vielä vaatia kokoamiseen tarvittavaa energiaa. Ja kuten tuli todettuakin, ovat nämä käännökset vain takaosankäännösmäisiä!

Työskentele kulmat takaosankäännöksellä ensin pari kierrosta vasempaan kierrokseen, sen jälkeen vaihda suuntaa ja tee sama harjoitus parin kierroksen ajan oikeassa kierroksessa. Tämän jälkeen voit siirtää hevosen raviin, jatka kevyessä ravissa, ja muista edelleen pysyä uran sisäpuolella!

Kevyessä ravissa ei näin alussa vielä tehdä mitään monimutkaista, siinä että saat hevosen ravaamaan uran sisäpuolella ilman että hevonen valuu takaisin uralle, on ihan riittävästi työtä. Jotta hevosesi pysyy valitsemallasi linjalla, ilman aidan tarjoamaa tukea, olisi sen liikuttava todellakin kahden ohjan ja kahden pohkeen välissä. Ja kuten tiedämme, ei näin todellisessa elämässä aina ole, joten on tehtävä vähän kompromisseja! Jos siis ravissa tuntuu siltä että hevonen on luisumassa pikku hiljaa takaisin uralle, ota ensin ulkopohje hieman tukevammaksi hevosen kyljen lähelle. Pyri pitämään pohje kuitenkin omalla paikallaan, sillä jos siirrät pohjetta kovasti taaksepäin, käy siinä helposti siten että hevonen väistää ulkopohjetta ja silloin liike ei pysy tasaisena. Eli ainoastaan hieman tiiviimpi ulkopohje. Jos tuntuu että siitä ei ole apua, eli hevonen siitä huolimatta "tunkee" kohti aitaa, ota mukaan ristikkäinen ohja, eli sisäohja, jolla voit ajatella loivaa asetusta sisäänpäin. Ulkopohje siis ikäänkuin estää hevosen takaosaa putoamasta uralle, ja sisäohja näyttää etuosalle suuntaa eli pitää sen oikealla linjalla.

Työskentele muutama kierros kumpaankin suuntaan kevyessä ravissa, uran sisäpuolella ja sen jälkeen voit hetkeksi antaa hevoselle vapaat ohjat ja antaa sen kävellä.

Vapaan käynnin jälkeen ota ohjat tuntumalle, ja siirrytään ratsastamaan hetkeksi uralle, ja jatketaan tehden töitä harjoitusravissa siten että ratsasta mahdollisimman usein pitkältä sivulta kaarto poikki radan, ja kentän keskellä suorita pysähdys suoraan ravista. Pysähdyksen jälkeen siirry raviin, ja jatka kaarto loppuun. Vaihtele suuntaa silloin tällöin, jotta et jää pyörimään samoihin paikkoihin kaartoja poikki radan tehdessäsi.

Ravista suoritettu tasapainoinen pysähdys vaatii ensinnäkin hyvän energian raviin, sillä ainoastaan hyvää energiaa pystytään kokoamaan sen verran mitä pysähdys vaatii. Tämän lisäksi hevosen tulee ravata tasaisella ohjastuntumalla pohkeen edessä. Kun nämä asiat ovat kunnossa, on ravista suoritettava pysähdys mahdollinen. Ennen pysähdystä ole siis tarkkana että ravi on kunnossa, näissä kaarroissa voit aktivoida ravia heti käännöksen jälkeen kun hevonen on suora, jolloin viimeiset askeleet ennen pysähdystä ovat laadukkaat. Sen jälkeen kokoa ravia parin askeleen ajan ennen pysähdystä, ja pysähdykseen pidätä molemmilla ohjilla, pitäen edelleen pohkeet lähellä hevosta. Jos pohkeesi irtoavat kyljistä ennen pysähdystä, jää hevosen takajalat kauaksi, eikä pysähdys näin ollen onnistu tasajaloin. Itse pysähdyksessä muista säilyttää oma ryhti, ohjastuntuma ja tuntuma pohkeilla. Kun pysyt "lähellä" hevosta pysähdyksessä, onnistuu ravisiirtymäkin suoraan pysähdyksestä.

Työskentele kaartoja poikki radan pysähdyksillä muutaman kierroksen ajan, ja sen jälkeen jatka ratsastaen muutaman kerran 4-kaarinen kiemuraura ravissa siten miten se Helppo A:0 2009-ohjelmassa ratsastetaan. Nyt tällä kiemuralla on tärkeää saada aikaiseksi tasainen taivutus kaaren suuntaisesti, ja muista erityisesti suoristus kaarien välissä, jotta hevonen on hyvässä tasapainossa ennen uutta kaarta. Kun olet ratsastanut kiemuran muutaman kerran, pitäisi hevosen olla hyvin notkea ja avuilla, jotta voidaan jatkaa tuntia eteenpäin! Anna hevosen kuitenkin kävellä hetki vapaalla ohjalla tässä välissä.

Tämän jälkeen jatketaan vielä hetki laukkatyöskentelyn parissa. Siirry ratsastamaan taas hieman uran sisäpuolella ja nosta harjoituslaukka. Työskentele ensin harjoituslaukassa uran sisäpuolella ja tarkista että hevonen todellakin pysyy valitsemallasi linjalla. Laukassa on erityisen hyvä tukea hevosta hieman ulkopohkeella ja hyvin loivasti asettaa hevosta sisälle, sen lisäksi että se auttaa hevosta pysymään uran sisäpuolella, saat tällä keinolla pidettyä hevosen laukan hieman kasassa. Usein laukka saattaa vähän levahtaa pitkäksi suoralla uralla, loiva asetus yleensä auttaa siihen ongelmaan. Kun olet työskennellyt muutaman kierroksen uran sisäpuolella laukassa, siirry uralle, jatkaen laukassa ja lähde ratsastamaan kolmikaarista kiemurauraa suorittaen laukanvaihdon käynnin kautta kaarron keskellä. Sama ajatus laukka-käynti siirtymässä kuin ravista tehdyssä pysähdyksessä, energia, suoruus, paino takaosalla. Näiden lisäksi ratsastajan asennolla on merkitystä, ole tarkka että et nojaa laukka-käyntisiirtymässä eteenpäin, sillä silloin hevonen menettää tasapainonsa, ja tuntuu painavan kädelle. Myös ratsastajan oman käden asennolla on merkitystä, käsi tulee pitää kannettuna läpi koko siirtymän, jotta hevonen ei putoa lavoilleen ja jää painamaan kädelle.

Itse siirtymä on siis lyhyt, sillä heti käynnistä tulee nostaa uusi laukka, jotan pidä huolta että laukka-käynti siirtymässä pidäte ei ole liian vahva tai liian pitkään "päällä", ettei se riko käynnin laatua. Kun käynti on laadukasta heti ensimmäisestä askeleesta lähtien, nousee uusi laukkakin heti sujuvasti ja pyörien!

Tee siis tämä kolmikaarinen kiemuraura, jonka jälkeen seuraavalla pitkällä sivulla suorita pysähdys laukasta, aivan kuten tulisit alkutervehdykseen. Käytännössä mikään ei muutu laukka-käynti siirtymän ja laukka-pysähdys siirtymien välillä, ohjasote on ainoastaan stabiilimpi, eli käsi käytännössä pysähtyy, jolloin hevonenkin pysähtyy. Muista valmistella kuitenkin siirtymä istunnalla ja hieman kooten laukkaa. Pysähdyksestä siirrä hevonen raviin, ja nosta uusi laukka, ja jatka uudestaan taas 3-kaariselle kiemuralle jossa teet laukanvaihdot käynnin kautta.

Jos koet että haluat laukasta tehtävän pysähdyksen sijaan harjoitella vastalaukkakaarta, tee se siten että kiemurauran jälkeen ratsasta pitkältä sivulta puoli rataa leikkaa, jatkaen vastalaukassa lyhyen sivun keskelle asti. Muista että vastalaukassa sinun tulee istunnallasi olla menossa laukan suuntaan, eli esimerkiksi vasemmassa laukassa oikealle sinun tulee istua enemmän vasemmalle. 

Kun olet tehnyt laukkaharjoituksen muutaman kerran, jatka vielä hetki käynnissä tehden keskikäyntipätkä, josta kokoaminen ja täyskäännös takaosalla. Tee keskikäyntiä pitkän sivun alusta, kokoa hevosta puolen välin jälkeen ja ennen pitkän sivun loppua suorita täyskäännös takaosalla. Muista pitää huolta riittävästä energiasta, jotta takaosa todellakin polkee lähes paikallaan käännöksessä. Suorita sama pätkä myös toisessa suunnassa, eli ratsasta suoraan toiselle pitkälle sivulle, ja ensin keskikäyntiä, sen jälkeen kokoaminen ja ennen pitkän sivun loppua takaosankäännös.

Kaikkien näiden siirtymien ja käännösten jälkeen on jo aika antaa hevoselle vähän lepoa, anna sen kävellä hetki vapaalla ohjalla ennen kuin verryttelet sen kevyessä ravissa. Ravissa on hyvä antaa hevoselle mahdollisuus liikkua pidemmällä kaulalla kuin normaalisti, sillä tähän tuntiin on sisältynyt kokoamista sen verran että hevosen tulee saada myös venyä kaiken kokoamisen vastapainoksi!

Oikein hyviä treenejä kaikille, ja seuraava koulurata onkin Helppo C E.B. Special 2015. Laittakaa ihmeessä kuukauden kouluratatoiveita tulemaan!

Sari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti