sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Toivepostaus; tuntisuunnitelma hitaasti lämpiävälle hevoselle

Tällä tuntisuunnitelmalla yritetään tavoittaa kaikki ne joiden hevonen on diesel-mallia, eli hitaasti lämpeävä sekä myös ne joiden on vaikea istua hevosensa isossa ravissa.

Hevosen hitaasti lämpeäminen on suoraan verrannollinen hevosen kokoon, mitä isompi hevonen, sitä isommat lihakset ja sitä kauemmin niiden lämpeämisessä kestää. Tästä on helppo vetää johtopäätös että avainasemassa on hevosen huolellinen ja pitkä verryttely, sillä mitä huonommin hevonen on verrytelty, eli lihakset eivät ole valmiita tehtävään, sitä "töksähtävämpää" hevosen liike on ja sitä vaikeampaa siellä on istua.

Aloita siis jokainen ratsastuskerta vähintään 15 minuutin alkukäynnillä, ja sen jälkeen voidaan aloittaa varsinainen alkuverryttely. Jos teet alkukäynnin kentällä, hyödynnä koko 15 minuutin aika ja työskentele isoilla, loivilla kaarilla, kääntäen hevosta paino- ja pohjeavuilla.

Alkukäynnin jälkeen ota ohjat tuntumalle mutta jätä ne selvästi normaalia pidemmäksi, sillä alkuraveissa annetaan hevosen liikkua pitkänä ja rauhallisessa tempossa. Vaikka työskennelläänkin pitkällä ohjalla, tulee hevosen silti voida luottaa kätesi tarjoamaan tuntumaan, ja kun se luottaa siihen, se hakeutuu itse tuntumaa kohti, eli tulee takaa eteen! Syy miksi pidetään tempo vielä alussa tosi matalana, on isojen lihasten lämpeämisen odottelu. On tärkeää antaa hevosen näin alussa vähän jopa itse määritellä ravin tempoa, eli sallitaan sen vähän "hölkötellä", hevonen alkaa kyllä liikkua isommin heti kun sen kroppa on siihen valmis, edellyttäen että se on kuitenkin koko ajan pohkeen edessä.

Alkuverryttelyssä ei ole siis tarkoitus tehdä muutakuin ravailla kevyessä ravissa, pitkähköllä ohjalla, ympäri kenttää, kääntäen silloin tällöin isoille ympyröille ja vaihdellen suuntaa riittävän usein. Kun olet ravaillut viitisen minuuttia, ota verryttelyyn mukaan vielä siirtymät käyntiin, siten että hevonen ei jää käyntiin vaan ainoastaan "käy" käynnissä, ja ponnistaa siitä heti uudestaan raviin. Tämä on erityisen hyvä alkuverryttelyharjoitus diesel-hevosille, sillä se sekä aktivoi hevosta pohkeelle että laittaa takapään lihakset kunnolla töihin.

Kun olet verrytellyt hevosen ravissa rauhallisessa tempossa, voit laukata sen kanssa samalla ajatuksella. Vähän pidempi ohja edelleen, rauhallinen tempo, ja pyri olemaan mahdollisimman paljon kevyessä istunnassa, näin helpotat hevosen selkään kohdistuvaa painetta ja säilytät rentouden ja pyöreyden liikkeessä.

Kun olet verrytellyt hevosen myös laukassa, anna sen kävellä hetki vapaalla ohjalla.

Jatketaan käynnin jälkeen suoraan laukkatehtävällä, ja siinä keskitytään vastalaukkaan, joka on yksi parhaista hevosta jumppaavista liikkeistä. Aloita nostamalla vastalaukka ja jatka vastalaukassa pääty-ympyrällä. Yhden ympyrän jälkeen jatka lävistäjälle ja toisessa päädyssä käännä hevonen voltille, nyt olet siis myötälaukassa. Myötälaukkavoltilla kokoa vähän laukkaa ja voltin jälkeen jatka taas lävistäjää pitkin takaisin toiseen päätyyn, jossa olet vastalaukassa ja tee taas ympyrä vastalaukassa. Tee tämä sekä oikeaan että vasempaan suuntaan muutaman kierroksen ajan. Tämän jälkeen anna hevosen kävellä hetki vapaalla ohjalla.

Jatketaan käynnin jälkeen ravissa tehden ensin temponmuutoksia keventäen,  tällä varmistetaan erityisesti reaktiot pohkeelle. Kun olet tehnyt muutamia temponmuutoksia ravissa molempiin suuntiin, jatketaan varsinaisella ravitehtävällä. Tee toiseen päätyyn voltti ravissa, kokoa tai ajattele ravin kokoamista (pohkeet ikäänkuin nostaa hevosen rintakehää ylöspäin) jolloin oma istuntasi kevenee, ja istut enemmän istuinluiden etureunalla. Voltin jälkeen pituushalkaisijalle, josta tee pohkeenväistöä uralle, uralle päästyäsi nouse kevyeen istuntaan. Jatka ravissa, kevyessä istunnassa kohti seuraavaa päätyä jossa istu perusistuntaan, käännä hevonen voltille ja taas kokoa ravia voltilla. Voltin jälkeen pituushalkaisijalle, väistö uralle ja uraa pitkin taas kevyessä istunnassa kohti toista päätyä.

Tee tämä harjoitus muutaman kerran kumpaankin suuntaan, tarkkaillen erityisesti hevosen rentoutta ja oman istuntasi jäntevyyttä. Tämän jälkeen anna hevosen kävellä hetki vapaalla ohjalla. 

Raviharjoitusta tehdessäsi voit tunnustella kroppasi jäntevyyttä, vaikka polvet ja reidet eivät saa jännittyneesti puristaa, tulee niiden olla jäntevät ja suuri osa ratsastajan painosta kuitenkin tulee polville. On siis erittäin tärkeää löytää istuntaan tietynlainen jäntevä keveys, se että ratsastajia on vuosikaudet pakotettu istumaan takataskujen päällä, ei mielestäni ole kovin toimiva mielikuva. Myös lyhyet ohjat ovat tärkeä tekijä hyvän istunnan saavuttamiseksi. Itse ainakin rojahdan olohuoneen sohva-tyyppiseen löysään röhnötys-istuntaan jos istun satulassa takataskujeni päällä. Ajattelen aina istuvani niin jäntevästi että kannan suuren osan omasta painostani itse, jolloin hevosen selkään kohdistuva paine on pienempi. Tämä taas edesauttaa hevosen pysymistä rentona, joka tekee hevosen askeleesta pehmeämmän ja näin ollen helpomman istua! Pikkuhiljaa kun hevosen rentous lisääntyy ja oma istuntasi löytää paikkansa, voit jatkaa väistön jälkeen pidempään harjoitusravissa. Heti kun tunnet jännittyväsi, ja käpertyväsi kiinni hevoseen tai nojaavasi liikaa taakse, nouse kevyeen istuntaan jotta saat hevosen rennoksi. Niin kauan kuin istunta ei ole harjoitusravissa rennon jäntevä, kannattaa tehdä siirtymät esimerkiksi laukasta raviin siten että jatkan heti siirtymästä kevyttä ravia. Liika takertuminen hevosen estää sen luontaisen liikkeen kehittymisen, eikä me haluta estää hevosen liikettä, eihän?

Siirtymä laukasta raviin on tärkeää tehdä ratsastamalla laukkaa riittävästi pohkeella, voit vaikka koota laukkaa ennen siirtymää ja tehdä siirtymän "vahvalla" istunnalla, pitäen huolta istuinluiden etureunasta ja pohkeen tarjoamasta tuesta.

Tehdään vielä loppuun hieman siirtymiä. Nosta jostain kentän kohdasta laukka, ja käännä hevonen voltille seuraavan sivun keskellä. Voltin aikana kokoa laukkaa hieman jotta hevonen ei rojahda siirtymässä lavoilleen ja voltin jälkeen siirry raviin. Kokoa hevosen ravia seuraavassa kulmassa, ja nosta heti kulman jälkeen uusi laukka. Heti seuraavalla sivulla keskelle voltti, kootussa laukassa, ja voltin jälkeen taas siirtymä raviin.
Tässä siis on tarkoitus tehdä jokaisella sivulla laukassa voltti ja ravisiirtymä, joten keskity huolellisesti ratsastamaan jokainen askel ettei tule kiire! Tee tämä yhden kierroksen ajan, ja sen jälkeen anna hetkeksi vapaat ohjat ja toista sama uudestaan, samassa kierroksessa. Taas välikäynnit ja sama kaksi kertaa toiseen suuntaan.Näin nopeasti toisiaan seuraavat tehtävät ovat rankkoja sekä hevoselle että itsellesi, joten tämän jälkeen on hyvä lopetella tunti ravailemalla kevyessä ravissa vähän pidemmällä ohjalla ja sen jälkeen hevoselle kiitos ja loppukäynnit.

Hyviä treenejä kaikille!

Sari

3 kommenttia:

  1. Suuret kiitokset tästä!

    VastaaPoista
  2. Mitä tarkoittaa että istuu istunluiden etureunassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi

      Sitä on vähän vaikea selittää, mutta ensin ratsastajan pitää löytää istuinluunsa. Sen jälkeen voi löytää myös niiden etu- ja takareunan. Etureunalla istuminen tuntuu siltä kuin istunta olisi aavistuksen kevyempi, kuitenkin niin että peppu ei missään nimessä irtoa satulasta vaan kevennät istuntaasi istuinluiden takaosasta. Todella usein ratsastajia neuvotaan istumaan "takataskujen" päällä, mutta se usein aiheuttaa sen että ratsastaja jännittää hevosen selän omalla, liian vahvalla istunnallaan.

      Voit myös yrittää havaita tätä tapaa ajattelemalla tuovasi omaa painoasi vähän enemmän eteen kuin taakse, ei varsinaisesti nojaten eteen mutta vähän siltä sen tulisi tuntua.

      Kuten sanoin, näin "paperilla" selittäminen on aika vaikeata, mutta toivottavasti saat tuosta vähän apua.

      Sari

      Poista