perjantai 9. tammikuuta 2015

Harjoituksia ennen esteiden ylitystä!

Jaahas,se olis sitten estetunnin aika! Tässä postauksessa käyn läpi hyvin yksityiskohtaisesti valmistautumista estetunnille, erilaisilla harjoituksilla.

Esteitä hypättäessä tulisi aina muistaa että jokainen hyppy lyhentää hevosen aktiivisia käyttövuosia, esteiden hyppääminen on hevosen kropalle, erityisesti jaloille aika raskasta, ja on syytä välttää "turhan" monia hyppyjä. Jos ratsastaja vaatii enemmän toistoja oppiakseen, käyttäkää maapuomeja, näillä ette saa niin paljon tuhoa aikaiseksi kuin korkeammilla esteillä.

En ikinä suosittele esteiden hyppäämistä yksinään, mutta näitä harjoituksia voit tehdä ihan yksinäänkin, näissä ei vielä varsinaisia esteitä hypätä!

1. Alkukäyntien jälkeen ota ohjat tuntumalle (melko pitkälle ohjalle) ja tarkista että saat hevosen kävelemään aktiivista käyntiä, kätesi ollessa joustava jotta hevonen kulkee pitkässä muodossa, turpa luotiviivan edessä. Tärkeintä on askeleen laatu, pitkä ja matkaavoittava askel. Tämän onnistuessa käynnissä, toista sama kevyessä ravissa. Ohja voi edelleen olla vähän normaalia pidempi, keskity hallitsemaan hevosen askeleita omalla istunnallasi. Tässä halutaan siis saada hevonen pohkeen eteen, älä nypi kädellä hevosta suusta, missään vaiheessa!!!

2. Pysy poissa uralta, siirry siis metri tai kaksi uran sisäpuolelle. Näin tulet ihan huomaamatta ratsastaneeksi hevosta tarkemmin myös ulkoavuilla sillä hevosesi ei voi ikäänkuin nojata kentän aitaan, vaan sen pitää reagoida juuri sinun apuihisi. Ja tietysti, sinun pitää niitä myös käyttää!

3. Siirtymiä, tee niitä paljon! Siirrä hevosta eri askellajeihin ja askellajien sisällä, ja muista siirtymien kultainen sääntö; siirry uuteen askellajiin vasta kun "vanha" askellaji on rento ja laadukas. Siirtymien lisäksi käytä ympyröitä, kiemurauraa ja suunnanvaihtoja. Monipuolisuus on avainsana!

4. Kevyt istunta ja perus istunta. Aloita verryttely laukassa kevyessä istunnassa, niin että annat hevosen laukata reippaasti eteen ja välillä istu alas satulaan ja ota hevonen vähän paremmin hallintaan. Kun hallinta on saavutettu, nouse taas kevyeen istuntaan ja anna hevosen edetä vapaammin! Muista, hevosen pitää reagoida sinun apuihisi, se ei siis saa karata isoon laukkaan heti kun nouset kevyeen istuntaan. Istuessasi kevyestä istunnasta alas perusistuntaan, laske ensin peppu satulaan ja suorista selkäsi vasta sen jälkeen, näin laskeudut kaikista pehmeiten satulaan. Laukkaverryttelyssäkin ota mukaan käännöksiä, käytä johtavaa ohjaa ja istuntaa apunasi käännöksissä, jotta saat pidettyä hevosen suun pehmeänä!

5. Laukka kuntoon! Jo alkuverryttelyssä tulee laukka saada siihen kuntoon jossa on turvallista hypätä esteitä. Ja sehän tarkoittaa ennenkaikkea aktiivista laukkaa, hevonen etenee juuri sinun haluamassasi tempossa, lyhentäen ja pidentäen askelta sinun avuistasi. Ota tämän harjoitteluun avuksi askeleen pidentäminen pitkällä sivulla kevyessä istunnassa, ja lyhyellä sivulla perusistunnassa askelta lyhentäen. Jos et saa lyhyen sivun aikana askelta lyhennettyä, käännä hevonen isolle voltille, saat vähän enemmän aikaa hevosen kokoamiseen. Ja siitä taas pitkälle sivulle, peppu ylös satulasta ja askelta pidemmäksi!

6. Pohjeavun oikea käyttö. Tarkkaile ettet naputa hevosta pohkeilla (tai kantapäillä) kylkiin jatkuvasti saamatta hevoselta kuitenkaan mitään reaktiota. Jos tämä on perisyntisi, voit päästä siitä eroon ratsastamalla paljon kevyessä istunnassa. Kevyt istunta "pakottaa" kantapäätäsi alemmas, nilkan joustaessa, ja kun olet kevyessä istunnassa, käytä pohjetta siinä, ja huomaat että et pysty nostamaan kantapäätäsi ylös pohjetta käyttäessäsi! Mutta muista, sinun pitää koko ajan pysyä kevyessä istunnassa! Ja se vaatii omalta kropaltasi aika paljon, keskivartalon lihakset ovat tässä kultaakin tärkeämmät! Tätä kevyt istunta->pohkeiden käyttö harjoitusta kannattaa käyttää ihan arkiratsastuksessakin, jos siis sinulla on paha tapa käyttää ylös nostettua kantapäätä pohkeen sijaan.

7. Maapuomeilla tarkistetaan laukan laatu ja puomin keskelle osuminen. Laita kaksi maapuomia suoralle linjalle, 4 askeleen välillä, joka on noin 17,5 metriä. Rakenna hevoselle sopiva laukka reilusti ennen kaarrosta ensimmäiselle puomille ja ratsasta samassa rytmissä koko suoran läpi, aina keskelle puomia. Muista jatkaa myös puomien jälkeen aktiivista laukkaa. Tässä on tärkeintä saada hevosen laukka rennoksi, jotta se pystyy ylläpitämään rytmin läpi koko tehtävän, ja siksi onkin erityisen tärkeää saada laukka pyörimään kunnolla heti alusta alkaen. Jos hevonen jää liian kauas toisesta puomista, lyhennä väliä hieman ja jos se taas tulee ihan juureen, pidennä väliä hieman. Välit ovat aina hevoskohtaisia, 17,5 metriä ei vaan aina sovi kaikille hevosille!

8. Laukan vaihto tarpeettomasti? Kävikö sinulle niin että kohdan 7 maapuomiharjoituksessa hevosesi vaihtoi laukan laskeutuessaan ensimmäiseltä puomilta? Näin se on helppo korjata: Oletetaan että ratsastat vasemmassa kierroksessa, lähestyessäsi ensimmäistä puomia, kaarteessa,  tue hevosta oikealla pohkeella, pidä oma katseesi vähän vasemmalle ja tuo vasenta kättäsi aivan aavistuksen oikealle, siis vähän harjan yli oikealle puolelle. Tämä auttaa hevostasi pysymään tasapainossa ja säilyttämään myötälaukan. Eli lyhyesti, ulkopohje kiinni, katse sisäkaarteeseen ja sisäkäsi lähemmäs ulkokättä.

9. Muuta laukka-askeleen pituutta. Muuta maapuomien väliksi 21 metriä, ja ratsasta väliä ensin viidellä askeleella, sen jälkeen neljälla ja kuudella. Muista pitää rytmi tasaisena koko ajan, vain askelpituus muuttuu!

10. Puomit ympyrällä, hyvää harjoitusta ratsastajan katseelle! Laita isolle ympyrälle neljä maapuomia joko innariväleillä (3,5 m) tai yhden askeleen väleillä (7 m). Sinun tehtäväsi on ohjata hevonen tasaisesti läpi ympyrän, aina ylittäen puomit ihan niiden keskeltä, kadottamatta laukan rytmiä. Muista että ympyrällä ratsastajan katse on aina puolisen kierrosta "edellä", näin saat ympyrän pysymään pyöreänä ihan itsestään!

11. Mikäli hevonen lähtee missään näistä harjoituksista ryntäämään puomeille, ole tarkkana ettet keikahda kaulalle ja vedä ohjista taaksepäin. Istu vahvasti pystyyn, ja pidä kädellä vakaasti vastaan hevosen liikettä. Toista tämä aina kulmissa, hengitä syvään, istu pystyyn ja pidätä käsillä hevosen liikettä vastaan. Kun tunnet että hevonen reagoi pidätteeseen hidastamalla, rentouta käsi, kevennä istuntaa vähän ja pyydä se taas pohkeestä vähän eteen! Eli jos hevonen lähtee ryntäämään puomille, jätä puomit välistä ja toista ainakin kierroksen ajan joka kulmassa tämä pidäteharjoitus. Vasta kun hevonen vastaa sinun apuihisi täsmällisesti, voit jatkaa puomeille!

Tässä on nyt muutamia hyviä harjoituksia joista voit vaikka koota estetunnin alkuverryttelyn, ja nämä ovat erityisen hyviä harjoituksia ihan kotona tehtäväksi, parantavat huimasti seuraavan estetunnin tuloksia!


5 kommenttia:

  1. Tätä harjoitusta täytyy ehdottomasti testata! Ehkä mahdollisesti jo tänään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! Hyviä treenejä teille ja palailepa kertomaan saitko harjoituksista itsellesi ja hevosellesi hyötyä!

      Poista
    2. Tarkennatko vielä noita ympyrällä olevia puomeja. Onko tarkoitus että ovat "viuhkana" vai tasaisin välein pienellä ympyrällä?

      Poista
    3. Pyri ratsastamaan mahdollisimman isolla ympyrällä, jolloin puomit voivat olla lähestulkoon tasaisin välein, eli viuhkaa ei tässä tapauksessa tarvitse puomeista rakentaa! Jos käytettäisiin ympyrällä ravi- tai käyntipuomeja, ne tulisi asettaa viuhkan malliin sillä niiden väli on niin paljon lyhyempi.

      Liian pienellä ympyrällä ratsastaessa käännöksestä ei ole helppoa tehdä sujuvaa, huomaat sen kyllä laukan rytmin häviämisenä. Jos laukka tuntuu epätasaiselta, hevonen joutuu harppomaan puomien yli ja käännöksessä joudut tekemään ikäänkuin liikaa työtä, on ympyrä silloin liian pieni. Tämä siis silloin kun puomit ovat 3,5 m väleillä.

      Jos käytät puomeja yhden askeleen väleillä, eli 7 m väleillä, aseta jokainen puomi ikäänkuin ympyrän omalle neljännekselle, eli klo 12, 3, 6 ja 9 kohdalle.

      Poista
    4. Kiitos vastauksesta. Ymmärsin siis alunperinkin ohjeen oikein. Käytin tuota 7 m väliä mutta jotenkin ympyrästä tuli väärän kokoinen. Täytynee ottaa mitta mukaan seuraavalla kerralla. Vastaavasti sitten linjat mittasin liian pitkiksi :). Seuraavan tilaisuuden tullen uusi yritys :)

      Poista