sunnuntai 30. elokuuta 2015

Tuntisuunnitelma; puoli rataa leikkaa, täynnä mahdollisuuksia!

Nyt käsi ylös kuka muistaa miten ratsastetaan puoli rataa leikkaa?

Tätä unohdettua ratsastusradan tietä käytetään tunneilla aivan liian harvoin, vaikka se tarjoaa monia mahdollisuuksia työskennellä. Tällä tunnilla hyödynnetään puoli rataa leikkaa väistöissä, sulkutaivutuksissa ja siirtymissä.

Niin, se puoli rataa leikkaa ratsastetaan siten että lyhyen sivun kulman jälkeisestä kirjaimesta (B, E, H tai M) käännetään lävistäjälle, mutta kohti pitkän sivun keskikirjainta ( S tai R) eli lävistäjästä tulee lyhyempi. Lyhyempi lävistäjä on ratsastuksellisesti helpompi, tie on lyhyempi joten ratsastettava tehtäväkin lyhenee, ja mitä lyhyempi tehtävä, sitä vähemmän virheitä siinä ehtii tulla! Loistavaa!

Alkukäyntien jälkeen ota ohjat tuntumalle ja ratsasta B-S puolirataaleikkaa sekä M-S puolirataaleikkaa, eli kummaltakin pitkältä sivulta käännät lävistäjälle. Tarkkaile alussa hevosen suoruutta, käynnin aktiivisuutta ja ole itse tarkka ratsastettavista teistä ja kulmista. Kun olet muutaman kierroksen ajan ratsastanut lävistäjät, jatka muuten samalla tavalla (eli kummaltakin pitkältä sivulta puolirataaleikkaa) mutta lisää nyt pohkeenväistö lävistäjän jälkeiselle pätkälle pitkää sivua. Eli, kun tulet B-S lävistäjän, jatka S-H väli pohkeenväistöä siten että hevosen etuosa pysyy uralla ja takaosa uran sisäpuolella. Tämä on lyhyt pätkä, mutta sen tarkoitus on tässä alkuverryttelyssä ainoastaan vähän avata hevosen paikkoja, ja tarkistaa miten hevonen reagoi sivullevievään pohkeeseen. Muista hallita etuosaa ohjilla, jos etuosa tulee uran sisäpuolelle väistössä, siirrä ja pidä se ohjilla uralla. Kädet kannettuina, itsellä hyvä ryhti ja riittävän lyhyt ohja, näillä sen pitäisi onnistua! Toista sama väistö myös M-S lävistäjän jälkeen, eli S-E väistöä etuosa uralla, takaosa uran sisäpuolella. Toista tämä muutaman kierroksen ajan.

Pysytään vielä hetki tässä lävistäjäharjoituksessa käynnissä, seuraavaksi lisätään harjoitukseen vähän sulkutaivutusta. Edelleen tee lävistäjien jälkeen väistöt etuosa uralla, mutta nyt itse lävistäjällä (B-S ja M-S) tehdään sulkutaivutusta. Aloitetaan B-S lävistäjällä, kulman jälkeen kääntyessäsi lävistäjälle on varsin helppoa suorittaa loiva sulkutaivutus vasemmalle, oikea pohje hieman satulavyön takana tuo takaosaa vasemmalle, vasen pohje satulavyön kohdalla pitää hevosen lävistäjäuralla, vasen ohja taivuttaa oikean ohjan säädellessä taivutusta. Mitä nopeammin käännöksen jälkeen aloitat sulkutaivutuksen, sitä sujuvampi siitä tulee, sillä kulma valmistelee hevosta jo lievään sulkuun, jos aavistuksen tuet hevosta oikealla pohkeella, käännät vasemmalla ohjalla on sinulla siinä jo sulun avut valmiina! Suorista hevonen pari metriä ennen S-kirjainta, ja S-H välissä ratsasta väistö oikealle, eli ihan samalla tavalla kuin alussa! Toista sama harjoitus myös M-S lävistäjällä, eli sulkua oikealle, sulun jälkeen suoritus ja uralla pohkeenväistöä vasemmalle.
Jos väistö ei onnistu, on silloin hevonen jäänyt taipuneeksi sulun jälkeen, joten seuraavalla kerralla keskity enemmän suoristukseen, tee se vaikka vähän aikaisemmin jotta hevonen varmasti ehtii suoristua ennen seuraavaa tehtävää. Kun olet tehnyt nämä sulku-väistöharjoitukset muutaman kerran, anna hevosen kävellä vapaalla ohjalla hetki.

Seuraavaksi ratsastetaan hetki kevyessä ravissa, aloita siten että ratsastat joka kierroksella puoli rataa leikkaa (B-S ja M-S) ilman mitään väistöjä tai sulkuja, ainoastaan alkuverryttelymäisesti. Hevonen on varmasti tässä vaiheessa jo aika notkean tuntuinen pitkän käyntiverryttelyn jäljiltä, joten kovin pitkään sinun ei tarvitse kevyessä ravissa verrytellä. Muutaman kierroksen jälkeen voit istua perusistuntaan, ja jatkaa samaa puolirataaleikkaa-harjoitusta tehden samat väistöt kuin käynnissä ja parin kerran jälkeen lisää myös sulut mukaan tähän raviosioon. Jos ravissa joko väistössä tai sulussa tulee haasteita, siirry hetkeksi käyntiin, tee ne käynnissä ja sen jälkeen jatka taas ravissa. Nämä liikkeet ovat hevoselle helpompia ravissa, mutta ratsastajalle saattaa tulla apujen kanssa vähän kiire, joten sen takia haasteita voi joskus tulla. Harjoittelemalla saat apusi "nopeammiksi" joten älä hermostu jos ensimmäisillä kerroilla tuntuu että on vähän liian paljon tekemistä lyhyessä ajassa, se puoli rataa leikkaa on tosiaan aika lyhyt! Kun olet työstänyt väistöt ja sulut myös ravissa, on taas hetki antaa hevoselle vapaat ohjat ja lepoa.

Seuraavaksi tehdään vähän laukkatyötä, aloita laukkapätkä kuitenkin laukkailemalla kumpaankin suuntaan laukkaa kevyessä istunnassa, reippaassa tempossa jotta hevosen eteenpäinpyrkimys taas heräilee alun "vääntöjen" jälkeen. Tämän jälkeen jatka samalla puolirataaleikkaa-harjoituksella siten että nosta harjoituslaukka L-kirjaimesta, heti nostosta käännä voltille päätyyn ja voltin jälkeen puolirataaleikkaa B-S, suorita siirtymä käyntiin ennen uraa ja tarkista että hevonen jää pitkään ja matkaavoittavaan käyntiin. Voltin tarkoitus on pitää laukka "kuosissa" heti alusta alkaen, sillä laukkaharjoituksessa keskitymme laukka-käyntisiirtymiin, jotka vaativat hyvin takaosan päällä olevan laukan. Ole erityisen huolellinen siirtymissä, pidä pohkeet lähellä jotta laukka ei pääse löysäksi ennen siirtymää, istunnalla kokoa laukkaa muutama askel ja suorita siirtymä mahdollisimman paljon istunnalla ja ääniavulla, siten että ohjaa käytetään vasta viimeiseksi, jos edes tarvitsee. Mitä vähemmän käytät ohjaa pidätteeseen, sitä parempaan käyntiin hevonen pääsee heti siirtymästä. Taas uusi laukka C-kirjaimesta ja heti nostosta voltti päätyyn, M-S puolirataaleikkaa ja ennen uraa käyntiin. Kun saat siirtymät laukasta käyntiin pehmeiksi ja "nopeiksi" (eli hevonen siirtyy suoraan kootusta laukasta pehmeästi käyntiin) voit nostaa uuden laukan jo muutaman käyntiaskeleen jälkeen ja jättää päädyssä tehtävän voltin pois. Mutta muista, heti jos siirtymissä ilmenee ongelmia, palaa takaisin edelliseen harjoitukseen ja nosta laukka päädystä, tee heti perään voltti ja jatka vasta siitä, näin saat laukkaan taas vähän paremman otteen. Kun olet toistanut laukkaharjoituksen muutaman kerran, on aika ravata kevyessä ravissa hetki ja sen jälkeen antaa hevoselle kiitos ja vapaat ohjat.

Tämä harjoitus on hevoselle melko vaativa, tässä tapahtuu paljon asioita nopeassa tempossa, joten tarkkaile hevostasi koko tunnin ajan, ja heti jos hevonen vastustelee apujasi, heiluttaa päätään tai ei enää vastaa apuihisi yhtä herkästi kuin normaalisti, on se merkki hevosen väsymisestä. Silloin on aika antaa vapaat ohjat ja miettiä pitäisikö harjoitusta vähän lyhentää ettei ratsastus missään nimessä muutu pakottamiseksi. Sinä itse tunnet hevosesi parhaiten, joten toimi sen mukaan!

Muuten, eikö puoli rataa leikkaa olekin aika mukava ratsastusradan tie? Ja tämä on vain yksi harjoitus jota siinä voi tehdä, mahdollisuuksia on rajattomasti!

3 kommenttia:

  1. Kuulostipa mukavalta harjoitukselta, tätä täytyy kokeilla jossain vaiheessa! Kiitos. :)

    Meillä on tosin ollut hieman hankaluuksia noiden laukka-käynti siirtymisten kanssa, vaikka niitä onkin yritetty työstää ja saada paremmiksi. Tähän kaipailtaisiin siis tarkempia neuvoja, minkälaisia harjoituksia kannattaa tehdä ja mihin apuihin kiinnittää erityisesti huomiota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Tuo puolirataaleikkaa-harjoitus on hyvä, tehokas ja vaativakin, vaikka on melko yksinkertainen. Laukka-käynti-siirtymä on yksi vaikeimmista siirtymistä, jota en tee hevosella ennen kuin se pystyy kokoamaan laukkaa edes muutaman askeleen ajan. Eli näin nopeana apuna sinulle tee riittävästi työtä laukannostojen kanssa, jotta saat laukan mahdollisimman aktiiviseksi heti ensimmäisistä askelista lähtien. Sen jälkeen harjoittele laukan kokoamista (siitä on postaus olemassakin) ilman ohjaa, pelkällä istunnalla ja kun se onnistuu, edes muutaman askeleen ajan, voi laukka-käynti siirtymäkin onnistua paremmin. Siirtymät tulee pystyä tekemään mahdollisimman pienellä ohjasavulla, jotta laukka-käynti siirtymästä tulee tasapainoinen eikä hevoselle epämiellyttävä. Suurin ongelma laukka-käyntisiirtymässä on juuri se että ratsastaja pidättää ohjalla liikaa, jolloin pidäte vaikuttaa vielä käynninkin aikana ja pikkuhiljaa hevonen alkaa tulemaan entistä etupainoisemmaksi ennen siirtymää ja silloin kaikki paino on ratsastajan käsillä ja sehän ei pääty hyvin!

      Pistän laukka-käynti-siirtymä postauksen hautomoon joten apuja on tulossa!

      Kiva että olet mukana!

      Sari

      Poista
    2. Kiitos paljon! Näillä neuvoilla jäädään harjoittelemaan ja innolla odottamaan tarkempaa postausta. :)

      Poista