keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Tuntisuunnitelma, vastakaartoja, vastalaukkaa ja vastataivutuksia

Tällä tunnilla keskitytään otsikossa mainittuihin asioihin. Varsinaisena tunnin teemana on ratsastusradan teistä se vähemmän käytetty, eli vastakaarto (kuin täyskaarto mutta toisinpäin ratsastettuna). Vastakaarrossa suoritetussa laukkatyössä hyödynnetään myötä- ja vastalaukkakaaria.
Vastataivutukset tuleva mukaan jo alkuverryttelyssä, joiden avulla pyritään saamaan hevosta kootummaksi ja notkeammaksi tulevaa laukkaharjoittelua varten.
Ennen näin vaativaa ja kokoamista tarvitsevaa tuntia on kuitenkin syytä verrytellä hevonen hyvin irtonaiseksi ja rennoksi, joten aloitetaanpa tunti huolellisella alkuverryttelyllä.

Vapaan käynnin jälkeen aloita työskentelemällä hieman pidemmällä ohjalla, kuitenkin siten että saat aikaiseksi kevyen tuntuman hevosen suuhun, mutta hevonen saa liikkua vapaammassa, reilusti pidemmässä muodossa kuin normaalisti. Aloita työskentelemällä ympyräkahdeksikolla, eli ratsastat vuorotellen ympyrän oikealle ja vuoroin vasemmalle. Käynnissä keskity seuraamaan hevosen pään ja kaulan liikettä kädelläsi, ole erittäin tarkka siitä että käsi ei missään vaiheessa mene taaksepäin vaan aina hevosen suuta kohti (kuten aina muutenkin!). Alussa haetaan siis vaan rentoutta, sitä että hevonen uskaltaa venyttää itseään eteen ja alas, pitäen käynnin tahdin tasaisena ja tempon rauhallisena. Tässä vaiheessa tempo saa mieluummin olla liian hidas kuin kiireinen ja sitä kautta jännittynyt.
Kun olet työskennellyt muutaman kierroksen ympyräkahdeksikolla käynnissä, siirry hetkeksi uralle, ota ohjaa ihan aavistus lyhyemmäksi, ja siirrä hevonen raviin ja jatka verryttelyä kevyessä ravissa. Edelleen ohja on reilusti pidempi kuin normaalisti, syy miksi sitä kuitenkin vähän pitää lyhentää ravia varten, johtuu ihan yksinkertaisesti siitä syystä että hevosen ryhti hieman nousee ravin myötä ja hieman lyhyemmällä ohjalla pystyt säilyttämään edes jonkinlaisen tuntuman. Työskentele uralla hyvin rauhallisessa kevyessä ravissa, sama ajatus kuin käynnissä, hitaasti ja rennosti, ja käännä hevonen keskiympyrälle kummaltakin pitkältä sivulta. Ympyrällä tarkasta että hevonen lähtee rennosti seuraamaan kääntävää ohjaa, loivasti asettuen ja taipuen. Ulkopohje pitää huolta että loppuosa hevosen kropasta on myös mukana taivutuksessa, ettei käy niin että hevonen ylitaipuu kaulasta ja heittää takaosan ympyrän ulkopuolelle.  Työskentele muutama kierros vasemmalle, sen jälkeen vaihda suuntaa toista sama raviharjoitus myös muutaman kierroksen ajan oikealle.

Tämän jälkeen hetki käyntiä vapain ohjin, ja sen jälkeen verrytellään vielä hetki rennossa laukassa. Jälleen sama ajatus kuin käynnissä ja ravissa, pitkähkö ohja, rento laukka kevyessä istunnassa ja samanlaiset keskiympyrät kuin ravissakin, ensin muutama kierros vasempaan ja sen jälkeen muutama kierros oikeaan. Mikäli hevosen laukka uhkaa pudota raville, voit istua hetkeksi satulaan jolloin saat istunnalla laukkaan hieman enemmän voimaa, mutta heti kun tunnet että laukan tahti on taas kunnossa, nouse kevyeen istuntaan!

Laukkaverryttelyn jälkeen käyntiä vapain ohjin ennen kuin aloitetaan todellinen työnteko.

Ota ohjat tuntumalle ja aloita työskentely käynnissä. Ratsasta käyntiä pitkän sivun loppuun, tee kulmaan voltti ja voltilta palatessasi lyhyelle sivulle jatka lyhyen sivun ajan avotaivutuksessa. Avosta käännä (tai päästä) hevonen voltille lyhyen sivun lopussa, ja tämän voltin jälkeen palatessasi pitkälle sivulle jatka sulkutaivutuksessa. Ratsasta sulkua pitkän sivun keskiväliin, jossa vaihda taivutus vastataivutukseen ja jatka näin pitkän sivun loppuun. Jatka suoristaen hevonen ja keskity seuraava lyhyt ja pitkä sivu käynnin laadun ylläpitämiseen ja huolellisten kulmien ratsastukseen, jotta pakka on taas kasassa ennen seuraavaa volttia ja avoa. Tee siis aina harjoitus samassa kohdassa, esimerkiksi E kulmassa voltti, L pääty avossa, B kulmassa voltti, B-R sulkutaivutus, R-M vastataivutus.

Tee taivutusharjoitus kaksi kertaa vasemmassa kierroksessa, sen jälkeen anna hevosen kävellä hetki vapain ohjin ja tee sen jälkeen sama harjoitus oikeassa kierroksessa kaksi kertaa.

Toista harjoitus myös ravissa, hieman kootummassa ravissa kuin normaalisti, ja pari kertaa per suunta. Tämän jälkeen hetki vapain ohjin käyntiä. 

Ja sitten käsitellään tarkemmin harjoituksen taivutukset ja miten ne ratsastetaan. Avotaivutukseen lähdetään suoraan voltista, jolloin voit ajatella lähteväsi uudestaan voltille, sisäohja kääntää ja määrittää etuosan paikan (hieman uran sisäpuolella), sisäpohje satulavyön kohdalla estää hevosta kääntymästä voltille vaikka ohjasote niin käskeekin, ulkopohje hieman satulavyön takana pitää huolta että hevonen taipuu koko kropastaan eikä pudota takaosaansa uran ulkopuolelle. Ulko-ohja säätelee taivutusta, taivutuksen tulee olla mieluummin liian loiva kuin liian jyrkkä. Liian jyrkässä taivutuksessa hevosen eteenpäinpyrkimys kärsii, ja tämä usein johtaa siihen että ratsastaja kokee tarvetta korjata tätä voimakkaalla sisäpohkeella, joka aiheuttaa hevosessa ainoastaan jännitystä, sillä se ei pysty kävelemään paremmin liian jyrkän taivutuksen estäessä sen liikettä. Eli, kevennä taivuttavaa ohjaa ja koko liike paranee huomattavasti! Lyhyen sivun lopussa hellitä vaan sisäpohkeesta, ja päästä hevonen voltille. Voltin aikana tarkkaile käynnin laatua, voltilla on hyvin aikaa sitä parantaa jos tarve vaatii.
Voltin jälkeen jatka suoraan sulkutaivutuksessa, ajattele että hevonen jatkaa samassa asennossa uraa pitkin missä se on voltin lopussa, ulkopohje satulavyön takana huolehtii takaosan paikasta, joka on siis uran sisäpuolella, sisäpohje on satulavyön kohdalla, ensisijaisesti antaen hevosen taipua sen ympärille mutta myös estää hevosta kääntymästä kokonaan pois linjalta, sisäohja asettaa ja taivuttaa ja ulko-ohja säätelee taivutusta. Muista taas taivutuksessa, vähemmän on enemmän! Kirjaimessa R vaihda taivutuksen suuntaa ja jatka vastataivutuksessa.
Vastataivutuksessa hevonen on taipunut eri suuntaan kuin sulkutaivutuksessa ja takaosa on uralla, etuosa uran sisäpuolella, hevonen on ikäänkuin taipunut aitaa kohden. Jos vaikka olet tehnyt harjoitusta vasemmassa kierroksessa, on hevonen sulussa taipunut vasemmalle, niin vastataivutuksessa se taipuu oikealle, eli oikea ohja asettaa ja taivuttaa, vasen ohja säätelee taivutusta, oikea pohje satulavyön kohdalla tarjoaa hevoselle mahdollisuuden taipua sen ympärille ja vasen pohje satulavyön takana huolehtii takaosan taivutuksesta. Sekä sulku- että vastataivutuksessa pidä huolta että sekä hevosen että sinun katseesi on suoraan eteenpäin.

Kun olet tehnyt taivutusharjoitukset sekä käynnissä että ravissa molempiin suuntiin, otetaan vielä käsittelyyn laukkaharjoitus jossa tehdään vastalaukkaa sekä vastakaartoja. Aloita oikeassa kierroksessa myötälaukassa, tarkasta alussa että laukassa on tasainen rytmi sekä hevonen on hyvin takaosansa päälle, jotta laukka pysyy hieman kootumpana kuin harjoituslaukassa. Laukkaa pitkää sivua ja S kirjaimen kohdalta käännä hevonen isoon vastakaartoon. Käytännössä käyt pisteissä G ja H kaarron aikana.

Vastakaarto on kuten täyskaarto, mutta ratsastettuna päinvastoin. Eli täyskaarrossa hevonen käännetään uralta heti volttikaarelle, josta jatketaan suoralla linjalla uralle. Vastakaarrossa ratsastetaan ensin suoraan kohti puoliympyrää, (volttikaarta) joka päättyy uralle.

Vastakaarrossa hevonen on siis vastalaukassa, joten kaarron jälkeen jatkat vasemmassa kierroksessa vastalaukassa. Taas S kirjaimesta käännät uuteen vastakaartoon, ja nyt kaarron aikana hevonen on myötälaukassa. Kaarron jälkeen käännä S kirjaimesta kaartoon poikki radan, siten että kaarron keskellä vaihda laukka ravin kautta vasempaan laukkaan. Käännä hevonen R kirjaimesta vasemmalle, ja heti käännöksestä jatka vastakaartoon kohti G kirjainta. Kaarrossa käyt siis pisteissä G ja M, ja taas vastakaarron aikana hevonen on vastalaukassa. Toista sama kuvio kuin toisellakin pitkällä sivulla, eli jatka ensimmäisen vastakaarron jälkeen heti toiselle vastakaarrolle, jonka aikana hevonen on myötälaukassa.

Vastalaukan ratsastamista on pohdittu muutamissakin postauksissa, löydät ne vastalaukka-tunnisteen alta, mutta ehkä se tärkein muistisääntö jolla ratsastaja häiritsee hevosta mahdollisimman vähän vastalaukassa on aina ajatella ratsastavansa laukan suuntaan, jolloin ratsastajan istunta sijoittuu oikein. Eli kun etenet vasemmassa kierroksessa oikeata laukkaa, ajattele ratsastavasi oikealle, näin istuntasi kertoo hevoselle että oikea laukka jatkuu ja voit hieman vapaammin ohjata hevosta vasemmalle esimerkiksi käännöksissä. Ole kuitenkin tarkkana ettet liioittele ohjasotteita. 

Kun olet tehnyt kaartoharjoitukset kummallakin pitkällä sivulla, anna hevosen kävellä hetki vapaalla ohjalla ja sen jälkeen voit vielä toistaa saman harjoituksen uudestaan, entistä huolellisemmin ja paremmassa tasapainossa. Tämän jälkeen loppuverryttele hevonen, se on joutunut työskentelemään melko vaativassa muodossa ja vaativaa tehtävää, joten rento loppuhölkkä pitkähköllä ohjalla on enemmän kuin paikallaan!

Ja muistathan riittävän pitkät loppukäynnit, eikä yhtään haittaa vaikka seuraavana päivänä ohjelmassa olisi palauttavaa työskentelyä vaikka maastossa!

Onnistuiko harjoitus vai tuntuiko että tehtävää oli jo liiaksikin? Jos tunnin aikana tuntuu siltä että joku harjoituksen osio ei syystä tai toisesta onnistu, ota askel taaksepäin ja korjaa ensin perusasiat joiden jälkeen voit taas jatkaa varsinaista harjoitusta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti